غذای محلی بلوچی
6 غذای محلی بلوچی خاص و خوشمزه

غذای محلی بلوچی | مخصوص و ویژه چابهار

غذاهای محلی، به نوعی یکی از بهترین تفریحات در هر شهر هستند چابهار یکی از شهر های زیبای جنوب شرقی ایران است که مانند هر شهر بی نظیر دیگری، غذا های محلی و خوراکی های منحصر به فرد خود را دارد. جاهای دیدنی چابهار بی نظیر و منحصر به فرد هستند و از بین آنها هرگز نمی توان رستوران های فوق العاده این شهر را از قلم انداخت. مخصوصا رستوران هایی که غذا های محلی و خوراکی های بی نظیر را سرو می کنند.

غذا های چابهار بخصوص سنتی هایش مانند هر کدام از شهر های جنوبی ایران، شامل ادویه های مختلف و تند است. البته در بعضی از آنها نیز از میوه رایج جنوبی یعنی خرما نیز استفاده می شود؛ معمولا غذا هایی به این سبک و سیاق بیشتر شبیه غذا های بومی هندوستان و پاکستان هستند. چرا که شهر های جنوبی ایران و به خصوص چابهار به این دو کشور نزدیک تر هستند و فرهنگ هایی در هم آمیخته دارند که از این بین می توان به غذا های محلی چابهار اشاره کرد.

غذای محلی بلوچی | 1-بت ماش

بت ماش یکی از دلپذیرترین غذاهای محلی چابهار است که بیشتر برای روزهای خنک سال و در فصل‌های پربارش زمستان و بهار با استفاده از بهترین سبزیجات معطر و تازه منطقه روزهای پایانی اسفندماه و روزهای اول بهار طبخ می‌شود. برنج و ماش در کنار سبزیجات تازه از عناصر اصلی برای پخت بت ماش یکی از بی‌نظیرترین و فوق‌العاده‌ترین غذاهای محلی چابهار هستند. لازم به ذکر است که روش پخت این غذا، به دمپختک شباهت زیادی داشته و انواع ترشی در کنارش سرو شده و در رستوران‌های چابهار، به عنوان یکی از بهترین غذاهای محلی چابهار شناخته شده است.

غذای محلی بلوچی | 2-تباهگ

اگر با یکی از بومی ها و اهالی شهر زیبای چابهار آشنا شوی و شبی را مهمان آنها باشی، احتمال دارد که از شما به عنوان یک مسافر با غذای فوق العاده ای به اسم تباهگ از شما پذیرایی خواهد کرد که غذایی اصیل و فوق العاده است.

گوشت خشک شده را که به روش های جنوبی نمک سود کرده اند در آب و نمک پخت می کنند؛ معمولا تباهگ را با برنج سرو می کنند برای همین در همان آب، برنج را پخت می کنند که همین باعث ایجاد طعمی بی نظیر و فوق العاده در برنج می شود. زمان بازدید از این شهر با تور چابهار فارا گشت حتما از این غذای محلی میل کن؛ این غذا بسیار لذت بخش و فوق العاده است.

 

 

غذای محلی بلوچی | 3-تخلان

تخلان، یکی از غذاهای محلی چابهار که با گندم و دنبه گوسفند برای زنان تازه زایمان کرده طبخ می‌شود تا با طبع گرمی که دارد، به مادران قوت و انرژی برای شیردهی به نوزادان را برگرداند. برای طبخ این غذا، گندم نیمه‌زرد از پیش جوشانده‌شده را خشک کرده، سپس کوبیده و بعد از اینکه دانه‌های گندم از آن‌ها جدا شد، آن را روی حرارت کم قرار داده تا با درجه کم پخته و دنبه به خورد گندم برود. تخلان یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی چابهار بیشتر در روزهای سرد و زمستانی با ارزش غذایی بالا در بیشتر رستوران‌های محلی و کوچک چابهار طبخ می‌شود.

غذای محلی بلوچی | 4-کراهی میگو

تمام کسانیکه اهل شکم هستند و به تجربه غذاهای جدید بخصوص محلی و سنتی چابهار، کراهی میگو رو پیشنهاد می دهیم. یکی از معروف ‌ترین غذاهای دریایی چابهار کراهی میگو است.در این غذا ابتدا میگو را به همراه پیاز حسابی تفت می ‌دهند، بعد از رنگ گرفتن میگو، به آن گشنیز و ادویه‌ های مخصوص اضافه می کنند و می گذارند که با آنها دم کند. واقعا طعم خوشمزه ای دارد و چون پخت این غذا راحت است در اکثر میهمانی ‌ها و رستوران ها کراهی میگو یکی از گزینه های انتخاب است.

 

غذای محلی بلوچی | 5-چیکن بریانی

پلو زعفرانی، یکی از زیباترین غذاهای محلی چابهار به خاطر تزئین خاصی که دارد در کنار مغذی و مقوی بودن، یک غذای لژیونر از پاکستان محسوب شده که بعدها به عنوان غذای رسمی چابهار هواداران زیادی پیدا کرده است. از مزایای این مورد از غذاهای محلی چابهار می‌توان به گردش بهتر خون و افزایش ایمنی بدن اشاره کرد. مواد تشکیل‌دهنده پلوزعفرانی چابهار، مرغ، زعفران، برنج، زیره، میخک، فلفل دلمه‌ای، پیاز، سیر و ادویه است.

غذای محلی بلوچی | 6-تنورچه

تنورچه یکی از غذاهای لذیذ و مخصوص استان سیستان و بلوچستان است که گوشت را در آن به دو روش سیخ کردن و یا کامل کباب می کنند. همان طور که از اسم این غذا پیدا است برای پخت آن به تنور نیاز هست؛ وقتی در سفر چابهار هستی، می توانی این غذا را در یکی از روز های به یاد ماندنی مسافرت خود میل کنی و طعم و مزه آن را تا مدتها به یاد بسپاری.

 

 

کباب تنورچه را به تنهایی و یا با پلو سرو می کنند که طعم فوق العاده ای دارد. در روش کباب کردن، گوشت آن را به تکه های کوچکتری تبدیل می کنند و به سیخ می کشند و برای حدود 45 دقیقه یا 1 ساعت در تنور پخت می کنند. در روش دوم برای پخت کباب تنورچه شکم گوسفند را با نخ می دوزند و داخل تنور قرار می دهند. در بعضی از رستوران های چابهار داخل شکم گوسفند را هم با مواد غذایی مقوی پر می کنند که طعمی بی نظیر به غذا می دهد؛ ادویه های مخصوص جنوبی و هندوستانی بیشتر خود را در این غذا نمایان می کنند و فوق العاده هستند.

 

چابهار چندین رستوران معروف دارد که در آن علاوه بر غذاهای روتین کشورمون، خوراکهای محلی چابهار هم سرو می شود. در برنامه سفر می توانی به این رستورانها مراجعه کنی و غذای دلخواهت رو سفارش بدی. البته تور لیدر گشت چابهار فارا گشت هم در صورت نیاز شما، بهترین رستورانهای چابهار را معرفی می کند که می توانی راهنمایی بگیری. اکثر مردم چابهار بسیار مهمان نواز هستند، ممکن است در طول سفر از شما دعوت کنند که در منزل آنها مقیم و مهمان سفره های گرمشان شوی. این بستگی به سلیقه و میل شما دارد ولی برای امنیت بیشتر شما، پیشنهاد ما اقامت در هتل و سرو غذا در رستوران های معتبر شهر است.