صنایع دستی چابهار
صنایع دستی چابهار

معرفی صنایع دستی چابهار

در این نوشته قصد داریم صنایع دستی چابهار را به گردشگران این شهر و کاربران لحظه آخری معرفی کنیم، اگر از علاقمندان به صنایع دستی شهر های مختلف هستید در ادامه با ما همراه باشید. صنایع دستی چابهار شامل سوزن دوزی، خمک دوزی، سفال گری، دودنی بافی، خراطی و غیره می باشد که در ادامه به معرفی و بررسی هر یک از این صنایع خواهیم پرداخت.

صنایع دستی چابهار : سوزن دوزی

سوزن دوزی یکی از بهترین صنایع دستی چابهار به شمار می آید، سوزن دوزی در واقع هنر تزئین و طراحی پارچه به وسیله نخ های رنگی، سوزن و قلاب صورت می گیرد. این هنر از دیرباز تا کنون متعلق به مردم چابهار و استان سیستان و بلوچستان می باشد به همین جهت مردم محلی به سوزن دوزی، بلوچی دوزی می گویند. خوب است بدانید سوزن دوزی انواع مختلفی نظیر ابریشم دوزی، گلابتون دوزی و غیره دارد.
معرفی صنایع دستی چابهار
معرفی صنایع دستی چابهار

صنابع دستی چابهار: خمک دوزی

خمک دوزی نیز نوعی سوزن دوزی می باشد با این تفاوت که در این صنعت به جای نخ رنگی، از ابریشم خام و سفید استفاده می شود به همین جهت نیز نام آن خام دوزی و یا خامک دوزی می باشد که یکی از زیباترین صنایع دستی چابهار به شمار می آید و بسیاری از گردشگران تور چابهار از آثار خمک دوزی خریداری می کنند.

 

طرز تهیه کراهی؛ غذای مشهور بلوچی [جامع]

صنایع دستی شهر چابهار: سفال گری

سفال گری نیز یکی از قدیمی ترین صنایع دستی چابهار می باشد و گردشگران تور چابهار می توانند بهترین و زیبا ترین سفال ها را ار این شهر خریداری کنند، جالب است بدانید که قدمت سفالگری در این منطقه بیش از 5 هزار سال می باشد. لازم به ذکر است که سفالگران بلوچی از چرخ سفالگری استفاده نکرده و به صورت دستی به سفالگری می پردازند.

 

بررسی صنایع دستی چابهار
بررسی صنایع دستی چابهار در سالیکا

صنایع دستی شهر چابهار: دودنی بافی

دودنی در واقع تور های تزئینی می باشد که به وسیله گیاهان علفی، برگ های ساده و گل های زرد رنگ بافته می شوند، مردم محلی از دودنی برای دفع جشم زخم از مال و جان استفاده می کنند.
صنایع دستی شهر چابهار در سالیکا
صنایع دستی شهر چابهار در سالیکا

صنایع دستی چابهار: خراطی

آثار خراطی یکی از محبوب ترین سوغاتی های شهر چابهار محسوب می شود و بسیار از گردشگران تور چابهار در سفر خود به این شهر آثار خراطی را به عنوان سوغاتی خریداری می کنند. خراطی در واقع هنر ساخت اشیاء از جنس چوب می باشد. امیدواریم این مقاله در سفر به چابهار و مشاهده صنایع دستی چابهار مفید واقع شود.