جاذبه ها و مکانهای تاریخی گردشگری چابهار
جاذبه های چابهار و مکانهای تاریخی گردشگری

جاذبه های چابهار و مکانهای تاریخی گردشگری

چابهار، زیبایی‌های طبیعی و آب و هوای معتدلش را اول با اسمش به گوش شما می‌رساند. به محض اینکه پا در این شهر رویایی بگذارید، جان و دلتان مهمان طبیعت کم نظیر، تجربه‌های خاص و جاهای دیدنی چابهار می‌شود. در این مقاله به جاذبه ها و مکانهای تاریخی گردشگری چابهار میپردازیم ، با سالیکا باشید 🙂

 

چابهار کجاست و چرا به آن چهار بهار می‌گویند؟

شهر بندری چابهار در جنوب غربی استان سیستان و بلوچستان، در ساحل دریای عمان و اقیانوس هند است. این شهر تنها بندر اقیانوسی ایران به شمار می رود و به همین مناسبت در لنگرگاه آن کشتی‌ های اقیانوس‌ پیما و شناورهای بزرگ تجاری پهلو گرفته اند. به دلیل جاذبه های پرشمار طبیعی که در شهر بندری وجود دارد با نام بهشت جنوب ایران مشهور شده است. از خوبی های بندر چابهار این است که برخلاف بندر عباس از منطقه پرتنش خلیج فارس به دور مانده و تا حدودی از دسترس دشمنان منطقه ‌ای و جهانی در امان است.

از دست ندهید >> طرز 0 تا 100 تهیه کراهی، غذای مشهور بلوچی

چابهار از آب و هوایی معتدل و همیشه بهاری برخوردار است و به همین دلیل به آن چابهار( چهار بهار ) گفته می شود. چابهار در همسایگی دریا و در مجاورت مدار راس السرطان بوده و تا حدودی میزبان بادهای موسمی است. این شرایط به آب وهوای گرمسیری و معتدل با رطوبت نسبی انجامیده است. فصل تابستان خنک ‌ترین فصل چابهار با حداکثر 31 درجه سانتی گراد است. در فصل زمستان با ۱۹ درجه سانتی‌ گراد گرم‌ ترین بندر جنوبی کشور می شود.

جاذبه ها و مکانهای تاریخی گردشگری چابهار
معرفی شهر بندری چابهار

ساحل صخره‌ای چابهار ؛ جاذبه های چابهار ، تکه‌ای از بهشت

از جاذبه های چابهار و مکانهای تاریخی گردشگری ساحل صخره‌ای چابهار به نام ساحل دریا بزرگ چابهار نیز شناخته می‌شود. این ساحل را می‌توان تکه‌ای از بهشت دانست و در برابر این حجم از شگفتی انگشت به دهان ماند. ساحلی صخره‌ای که بر روی آن خزه‌های کوچک و سبزرنگی نقش بسته و در حاشیه دریای عمان قرار گرفته است. نزدیکی ساحل دریا بزرگ با دریای عمان، باعث شده تا آب با دیواره صخره‌ها برخورد کند و موج فشان‌های بی‌نظیری به وجود آورد.

تصویری که اگر فقط یکبار آن را ببینید، هرگز از ذهنتان پاک نمی‌شود. صدای برخورد آب با صخره‌ها، آبی نقره‌گون دریا و آرامش بی مثال آن، حرکت خرچنگ‌ها و لاک‌پشت‌های کوچک و… همه باعث شده‌اند که این ساحل زیبا، جزو برجسته‌ترین مکان های دیدنی چابهار باشد.

بدون اغراق می‌توان گفت در جاذبه های چابهار و مکانهای تاریخی گردشگری یکی از زیباترین مقاصد گردشگری و دیدنی‌ های چابهار ، ساحل صخره‌ای چابهار است. این شهر مکانی متفاوت، زیبا و بی‌نظیر است که ساحل صخره‌ای آن، این تفاوت و زیبایی را خاص‌تر می‌کند.

 

ساحل صخره‌ای چابهار
معرفی ساحل صخره‌ای چابهار

آدرس ساحل صخره‌ای چابهار : سیستان و بلوچستان، جاده چابهار، رمین، امتداد خیابان کارگر، مجموعه تفریحی ساحل صخره‌ای یا دریا بزرگ

جاذبه های چابهار ، ساحل بریس، زیباترین و خطرناک‌ترین ساحل ایران

ساحل بریس بخشی از سواحل مکران است و در مجاورت با دریای عمان قرار دارد. این ساحل بندر صیادان محلی هم محسوب می‌شود. با ارتفاع ده متر از سطح دریا، محل صید انواع ماهی و شاه‌میگو است و برای لنگرانداختن لنج‌ها و کشتی‌ها جای بسیار مناسبی است. از جاذبه های چابهار و مکانهای تاریخی گردشگری بریس آخرین بندر چابهار است که در نقطه صفر مرزی دریایی قرار گرفته.

اگر روزی در سفرنامه چابهار خود قصد رفتن به ساحل بریس را داشتید‌، در زمان حضور در این ساحل، نهایت دقت را داشته باشید. صخره‌های مرتفع مرجانی آن،‌ ایمنی کامل را ندارد و ممکن است خطرآفرین باشند. سعی کنید تا بیشترین حد ممکن از نزدیک شدن به لبه‌ی این صخره‌ها دوری کنید. در کنار این ساحل زیبا یکی از مناطق بکر چابهار به نام کوه‌ های مریخی قرار دارد.

 

ساحل بریس
معرفی ساحل بریس چابهار

دماغه یا ساحل کمب که با نام تِراس کمب هم مشهور است یکی از جاذبه های چابهار و مکانهای تاریخی گردشگری شرق چابهار است، این ساحل در ۵ کیلومتری چابهار و در نزدیکی روستای کمب قرار دارد. این ساحل صخره ای ارتفاع زیادی دارد و گردشگران معمولا نمیتوانند به کنار آب بروند و از همان بالا تماشاگر این زیبایی چشم نواز میشوند. لبه این صخره ها شبیه به دماغه میباشند به همین علت به دماغه کمب هم معروف است

و همچون تراسی بر بلندای دریای مکران خودنمایی میکند و تا جایی که چشم کار میکند آبی بیکران دریاست، لبه های ساحل مرتفع کمب، بسیار خطرناک است و زیر آنها خالی است و باید مراقب بود که خیلی نزدیک نشوید. اگر به چابهار  برای دیدن جاذبه های چابهار و مکانهای تاریخی گردشگری سفر کردید تماشای این ساحل و دریای بیکرانش رو از دست ندهید

 

صخره بریس چابهار
ساحل و صخره خطرناک بریس چابهار

 

جاذبه های چابهار ، کوه های مریخی ، کوه های مینیاتوری

حدود ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر از چابهار به سمت بندرگواتر، کوه هایی درسمت چپ جاده دیده میشه که به کوه های مینیاتوری یا مریخی و در زبان محلی به “کالانی ” یا ” آریا ” معروفن. در توصیف این جاده رویایی باید گفت سمت چپ کوه هایی شبیه به کوه های فیلم های فضایی قرارگرفته و سمت راست نمایی از دریا. تصورکنین رانندگی دراین جاده چه حال وهوایی خواهد داشت؟ در جاذبه های چابهار و مکانهای تاریخی گردشگری این کوه هاکه ازمنحصر به فردترین کوه های ایران هستن،

درلیست مراکز دیدنی سازمان میراث فرهنگی ثبت شدن و در بین گردشگران داخلی و خارجی شناخته شده هستن. در بین این کوه ها انواع فسیل های حیوانات دریایی قابل دیدنه و این نکته رو نشون میده این منطقه قبلا زیر آب بوده. کوه های مریخی مناظری از کوه های کره ماه روبرای بیننده تداعی میکنن و شیارهایی که روی اون ادیده میشه این تصور رو ایجاد میکنن که یه نقاش با دست اونها روتراشیده.

رنگ این کوههای غیرمعمولی سفید و طوسیه و شبها منظرهای باورنکردنی دارن. این جاده رویایی بین دو رنگ سبز دریا و ماسه هایی سرخرنگ و سفیدی کوه یکی ازتابلوهای معجزه وار طبیعت ایرانه. در جاذبه های چابهار و مکانهای تاریخی گردشگری در میانه جاده آبگیرهایی تشکیل میشن که به سمت دریا صورتی رنگ و به سمت کوه خاکستری و نزدیک به سفیدن.

 

کوه های مینیاتوری چابهار
معرفی کوه های مینیاتوری چابهار

شاید سفر به سیاره مریخ برای همگان امکان پذیر نباشد، اما جای نگرانی نیست کسانی واقع دوست دارند نمادهایی از این سیاره را در کره زمین ببینند می توانند از جاذبه های چابهار و مکانهای تاریخی گردشگری به چابهار و کوه های مینیاتوری سفر کنند و به سمت کوه های مینیاتوری بروند. این کوه ها در نزدیکی ساحل کچو تا خلیج گواتر قرار گرفته و از جمله پدیده های مورفولوژی در این منطقه به شمار می رود.

از هتل محل اقامت خود برای بازدید از این جاذبه، شاتل و ماشین کرایه کنید تا به راحتی بتوانید تردد کنید. کوه های مینیاتوری یا مریخی چابهار جزو معروف ترین جاهای دیدنی و جاذبه های چابهار و مکانهای تاریخی گردشگری چابهار محسوب می شود که تقریبا بیشتر گردشگران حرفه ای جهان آن ها را می شناسند. آن هایی که عاشق بازدید از پدیده های زمین شناسی و مناطق کوهستانی اند به هیچ وجه نباید کوه های مینیاتوری چابهار را از یاد ببرند.

کوه ‌های مینیاتوری از دیدنی ‌های خیره کننده چابهار است که از منطقه کچو تا نزدیک خلیج گواتر در موازات ساحل امتداد دارد. این پدیده مورفولوژیاز جاذبه های چابهار و مکانهای تاریخی گردشگری  توجه بسیاری از توریست های خارجی را جلب کرده است.

کوه های مریخی چابهار
معرفی کوه های مریخی، جاذبه های چابهار

 

از جاذبه های چابهار کوه های مینیاتوری با کوه های معمولی سنگی کشور فرق می کنند و شکل ظاهری آن ها باعث شده مریخی نام بگیرند. هنگام تابش نور آفتاب بر کوه های مریخی، رنگ های جالبی به خود می گیرند و بر جذابیتشان افزوده می شود. برای بازدید از کوه ها باید دل به جاده زده و در همان حوالی کمپ بزنید. کوه های مینیاتوری در نزدیکی دهستان کهیر در شهر ساحلی کنارک و نرسیده به جاده بندر گواتر است.

در  این طبیعت گردی علاوه بر صخره نوردی توسط کوهنوردان حرفه ای، برنامه رصد ستارگان نیز پر طرفدار است.جالب است بدانید که کوه های مریخی چابهار تا سالیان دراز زیر آب های دریای عمان بوده اند و به همین دلیل هنوز هم آثاری از موجودات دریایی بر روی آن ها دیده می شود. بسیاری از بخش های کوه های مریخی چابهار از رسوبات آهکی بقایای بدن جانداران سخت پوست دریایی تشکیل شده است. این پدیده از جاذبه های چابهار در علم زمین شناسی بدبوم یا بدلند نامیده می شود، بدبوم به سرزمین هایی خشک و بی آب و علف گفته می شود که ارزش زیادی ندارند.

merikh sallika

در این منطقه پوشش گیاهی زیادی وجود ندارد و تنها تعدادی پرنده در نزدیکی آن زندگی می کنند. ناهمواری های موجود بر روی این کوه ها به اندازه ای دقیق شکل گرفته اند که گویی هنرمندی ماهر مدت ها این شیارها را طراحی کرده است.این کوه های خاکستری رنگ، دارای شیارهای همسان و هم شکل هستند که دیدن آن ها تعجب گردشگران را برانگیخته است. جاده ای که به این جاذبه حیرت انگیز می رسد، خود بسیار دیدنی می باشد.

خوب است بدانید که مردم محلی این کوه ها را آریا یا کالانی می نامند. این کوه های سرسخت، ارتفاع متفاوتی دارند که از 5 متر تا 100 متر متغیر می باشند. آسمان کوه های مریخی چابهار در شب هنگام، تصویر بسیار زیبایی از ستاره ها را به نمایش می گذارد که علاقه مندان علم نجوم می توانند به هنگام تاریکی هوا به این منطقه سفر کنند و بدون همراه داشتن تلسکوپ، از تماشای هزاران ستاره موجود در آسمان صاف و آبی لذت ببرند. در اگر به صخره نوردی علاقه مند هستید و لوازم تخصصی آن را به همراه دارید، می توانید به بالای این کوه ها رفته و آن ها را فتح نمایید.

جاذبه های چابهار ، کوه گِل افشان ، چشمه ای از گِل خروشان

یکی دیگر از جاذبه های چابهار ، گل افشان به معنی جایی است که گل را می افشاند یا به عبارتی پرتاب می کند. در منطقه چابهار جاذبه هایی حیرت انگیز به نام گل افشان وجود دارد که همانند آتشفشان است ولی به جای دود و آتش، گِل پرتاب می کند. این پدیده ها در مناطقی قرار گرفته که هم اکنون جزو جاهای دیدنی چابهار محسوب می شوند. بزرگ ‌ترین نمونه آن در نزدیکی بندر تنگ و در ۱۰۰ کیلومتری شهرستان چابهار شکل می گیرد. کوه گل ‌افشان بندر تنگ حدود ۱۰۰ متر ارتفاع دارد و قطر قاعده آن بالغ بر ۱۰۰ متر است.

کوه گِل افشان چابهار
معرفی کوه گِل افشان چابهار ، مناطق گردشگری

در بالاترین نقطه کوه گودالی به قطر کمتر از 1 متر و به عمق حدود نیم متر پوشیده از گِل تشکیل می شود. هر یک دقیقه، مقداری گِل با صدایی شبیه به ترکیدن حباب، از گودال خارج می شود و به اطراف می ریزد. در کنار این کوه، دو کوه کم ‌ارتفاع دیگر نیز وجود دارد که ظاهرا در گذشته گل‌ افشان بوده‌ اند.گل افشان ها بر روی تپه هایی به رنگ سیمان قرار گرفته اند که می توان از آن ها بالا رفت و بر بلند ی های مسطح آن ها ساعت ها گل بازی کرد.

جاذبه ی گل افشان از جاذبه های چابهار در جاده کهیر و نزدیک به روستای تنگ قرار دارد. اگر برای بازدید از ساحل روستای تنگ به آن منطقه رفتید حتما از گل افشان ها در جاذبه های چابهار نیز بازدید کنید

کوه های گِل افشان چابهار
کوه گِل افشان چابهار

گل‌ افشان که همان اثر کوه گل افشان می باشد یکی از عوارض ژئومورفولوژی و زمین شناسی است. که از یک یا چند دهانه آتشفشانی تشکیل شده و به طور مداوم گل سردی از آن به خارج پرتاب و روان شده و با انباشته شدن روی هم، کم‌ کم مخروط های کوچک و بزرگی را تشکیل می ‌دهد.برخی معتقدند اثر گل ‌فشان پدیده ‌ای مرتبط با فعالیت‌ های آتشفشانی زیر زمینی است که اثر آن را از بیرون زمین مشاهده می کنیم. اما از طرفی دیگر اغلب دانشمندان معتقدند این پدیده خاستگاه غیر آتشفشانی دارد.

آدرس: سیستان و بلوچستان – چابهار در دشت کهیر در جاده تنگ –گالک در مسیر بندرعباس

جاذبه های چابهار ، تالاب لیپار، دنیایی از رنگ

یکی دیگر از جاذبه های چابهار تالاب لیپار است که در این منطقه ی زیبا و طبیعی واقع شده است و دارای چشم اندازهای فوق العاده ای در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار در نزدیکی روستای رمین قرار گرفته است. این روستا در یکی از جاده های ساحلی چابهار – گواتر قرار گرفته است. وجود پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، زیبایی این منطقه را دو چندان نموده است.

 

تالاب صورتی لیپار
معرفی تالاب صورتی لیپار چابهار

در مسیر جاده ساحلی چابهار به بندر گواتر به تالابی برمی خوریم که در عین ناباوری به رنگ صورتی است و از جاهای دیدنی چابهار است که نباید از دست بدهید. در دنیا فقط ۴ تالاب هستند که به خاطر رنگشان از سایرین متمایز شده اند و تالاب لیپار یکی از آن هاست.

رنگ صورتی این تالاب که به دلیل وجود پلانکتون های گیاهی در آب های حاشیه ای دریای عمان ایجاد شده برای هر بییننده ای تعجب آور است. علاوه بر آن پوشش گیاهی خاص منطقه و زیست برخی گونه های جانوری نظیر فلامینگو، تیهو و عقاب دشتی در جوار آن، جاذبه آن را دو چندان ساخته است.

جاذبه های چابهار ، جنگل حرا در دل یک خلیج

در چابهار هر جاذبه طبیعی شگفت انگیزتر از دیگری است و خلیج گواتر از زیباترین جاذبه های چابهار که کاملا طبیعی است که گردشگران را مسحور می‌کند. بندر گواتر هم مرز با پاکستان و آخر چابهار است، به همین دلیل است که قایقرانان همیشه حواسشان هست که وارد مرز پاکستان نشوند.

علاوه بر آب‌های کریستالی دریای عمان در طول روز و سرخی آن در غروب که می‌شود زیباترین عکسها را با خود به یادگار برد، اینجا جنگل‌های حرا هم دارد. اغلب جاذبه های چابهار که بصورت طبیعی هستند به گونه‌ای ساختار شکن هستند و جنگل‌های حرا هم از این قائده استثنا نیستند.

ما سراغ جنگل‌ها ر ا در خشکی می‌گیریم اما برای دیدن جنگل‌های حرا باید دل به آب بزنید. قایق‌هایی که محلی‌ها هدایت می‌کنند شما را به دل جنگل‌های حرا خواهند برد. به دلیل وجود جنگل‌های حرا، خلیج گواتر در حال حاضر یک منطقه محافظت شده است. یکی از زیباترین مکان های دیدنی و جاذبه های چابهار  همین جنگل های حراست.

 

جنگل حرا چابهار
معرفی جنگل حرا چابهار ، مناطق گردشگری، جاذبه های چابهار

زیبایی‌های این بندر به جنگل‌های حرا و پرندگان مهاجر آن محدود نمی‌شود. اگر خونگرمی مردم روستای گواتر نبود شاید زیبایی‌ها این خلیج تکمیل نمی‌شد. مردم روستا حصیربافی و ماهی گیری می‌کنند، اما هنر اصلی‌شان مهمان نوازی است. برای دیدن تمام زیبایی‌های خلیج بهتر است روز به اینجا سفر کنید و اگر هم خواستید شب را در این منطقه بگذرانید بوم‌گردی‌ها تجربه خوبی از زندگی محلی را به شما خواهند داد.

در استان سیستان و بلوچستان و در 120 کیلومتری چابهار بعد از بندر بریس، در نقطه صفر مرزی، جنگل دریایی فوق‌العاده طبیعی و زیبایی را می‌بینید که چشم‌انداز و منظره زیبایی را در گوادر چابهار به نمایش گذاشته است: از جاذبه های چابهار جنگل های حرا که از آن‌ها با نام جنگل های مانگرو نیز یاد می‌کنند و 350 هکتار از گواتر چابهار (در مرز پاکستان) را اشغال کرده است. جنگل‌هایی که هر کس با تور چابهار به آن سفرکند، حتما ساعاتی را برای دیدنش وقت می‌گذارد.

 

 جنگل حرا چابهار ایران
معرفی جنگل حرا، جاذبه های چابهار

در هنگام مد دریای عمان، تاج درختان از آب بیرون زده و چشم‌انداز و منظره‌ی بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد که گردشگران زیادی را از نقاط مختلف به سوی خود جذب می‌کند. شما در بازدید از جنگل‌های حرا می‌توانید به تفریحاتی همچون قایق سواری مشغول شوید و لذت بی‌نظیری را در این دریای جنگلی برای خود و همراهانتان خلق کنید. جنگل‌های حرا با درختان و درختچه‌های خود در مرداب‌های نواحی گرم می‌رویند و بسته به شرایط زیستی تا ارتفاع 5 الی 10 متری هم بالا می‌آیند.

جنگل‌های حرا از جاذبه های چابهار جدای از خاصیت درمانیشان، جایگاه ویژه‌ای را برای بسیاری از پرندگان نظیر فلامینگو، مرغ ماهی‌خوار و عقاب فراهم کرده‌اند که به طرز زیبایی بر روی آن لانه گذارند. درخت حرا برگ‌های همیشه سبز، بسیار بادوام و بیضی‌شکلی دارد

که سطح فوقانی برگ‌ها به رنگ سبز و سطح تحتانی آن خاکستری است و به آن نگاه کنید، متوجه کرک‌های روی درختانش خواهید شد. نحوه ازدیاد این درختان به این گونه است که ابتدا دانه آن روی درخت مادر رشد می‌کند، پس از آن، نهال جوان از درخت جدا می‌شود و به داخل آب افتاده و آنجا ریشه می‌کند.

 جنگل های حرا چابهار
معرفی جنگل حرا چابهار سیستان و بلوچستان

در جنگل حرا با قایق‌سواری در مرداب‌های این جنگل به تماشای گل‌های شاه‌پسند و میوه‌هایی که شبیه کپسول تخم‌مرغی‌اند مشغول می‌شوید این گل‌ها به قدری زیباست که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

به دلیل وجود همین گل‌های بسیار معطر و پرشهد، زنبورهای وحشی در فصل بهار و تابستان که زمان شکوفه‌دهی گل‌هاست، بر فراز این دریای جنگلی پرواز می‌کنند به طوری که در لابه لای درختان و میان سرشاخه‌ها کندوهایی برای خود ساخته و عسل تولید می‌کنند که بسیار خوش‌طعم و خوشمزه است. از جاذبه های چابهار جنگل حرا علاوه بر چابهار، قشم، بوشهر و چند جای دیگر، جنگل حرا را می‌توان در مصر و عربستان نیز مشاهده کرد

مسجد جامع تیس چابهار ؛ دومین مسجد ایران پس از اسلام

مسجد جامع تیس، از جمله مساجد تاریخی ایران است که به سبب قدمت و زیبایی هنر و معماری، اهمیت فراوانی دارد. این مسجد زیبا و دیدنی از جاذبه های چابهار در روستای تاریخی تیس بنا شده و قدمت آن به دوره صدر اسلام باز می‌گردد. برخی بر این باورند که مسجد جامع تیس، دومین مسجد در ایران پس از اسلام است.از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری چابهار می توان به مسجد جامع تیس اشاره کرد.

 

مسجد جامع تیس چابهار
معرفی مسجد جامع تیس چابهار

از لحاظ معماری این مسجد مشابه مساجد کشورهای پاکستان و هندوستان است. هر زائری که برای اولین به سمت این مسجد می رود به یاد تابلوهای پر از رنگ می اندازد چرا که از رنگ های بسیاری برای ساخت این مسجد استفاده شده است.

از این جاذبه های چابهار ، مناره و گنبدهایی که با رنگ‌ های سبز و قرمز زیباتر شده ‌اند و درب‌هایی که با شیشه‌ کاری‌های منظم و نامنظم رنگارنگ جلوهایی چشم ‌نواز به مسجد داده ‌اند و مردمانی سفیدپوش و بلوچ ‌زبان که دوستانه و مهربان زائران را با لبخند نگاه می‌کنند.رنگ‌های سبز و قرمز به کار رفته در گنبدها و مناره و شیشه‌کاری‌های منظم و نامنظم درب‌ها با رنگ‌های متنوع، زیبایی این مسجد تاریخی و ارزشمند را چندین برابر کرده است.

آدرس مسجد جامع تیس : استان سیستان و بلوچستان، چابهار، تیس

جاذبه های چابهار ،اسکله زیبای لیپار

 

اسکله زیبای لیپار
معرفی اسکله زیبای لیپار، جاذبه های چابهار

این اسکله در سواحل لیپار در نزدیکی منطقه آزاد و هتل معروف لیپار و پارک سنگی لیپار واقع شده است. این اسکله زیبا که حدودا 100 متر در آب دریا پیشروی دارد، مکانت عکلاسی بسیار از توریستها و بومی ها بالاخص در شبها می باشد و مناظر زیبایی را در اطراف خود دارد. اطراف اسکله با نرده پوشانده شده است که از خطر سقوط به دریا جلوگیری شود. در انتهای اسکله چندین صندلی جهت نشستن در دل دریا تعبیه شده

که می توانید دقایقی در آنجا نشسته و از مناظر دریایی اطراف خود لذت ببرید. در طول اقامت و بازدید از جاذبه های چابهار به این اسکله زیبا سر بزنید که یکبار در روز بود و یکبار در شب. شبها این اسکله با چراغهای رنگی نورانی شده و بسیار زیبا می شود. مطمئنا در بازدید از منطقه لیپار این اسکله رو خواهید دید و از آن لذت ببرید.

راهنمای جامع خرید از مراکز چابهار

جاذبه های چابهار ، منطقه حفاظت شده باهوکلات (زیستگاه گاندو)

در نزدیکی چابهار و در باهوکلات، زیستگاه گاندوهاست. شهر پر جاذبه چابهار با وجود این همه عجایب طبیعی و باستانی در محدوده خود، شاید فقط بازمانده ای زنده از نسل دایناسورها را کم داشته که به لطف تمساح گاندو از آن هم بی نصیب نمانده! زیستگاه گاندو این تمساح پوزه کوتاه رودخانه باهوکلات در ۹۰ کیلومتری شرق شهرستان چابهار است.

گاندو تنها تمساح بومی ایران است که در این منطقه حفاظت شده که به نام خود اوست زندگی می کند. از جاذبه های چابهار در این منطقه برکه هایی وجود دارد که هرکدام توسط یک یا چند تمساح اشغال شده و با توجه به موقعیت هر یک، اسم خاصی دارد. اگر عاشق حیات وحش یا از طرفداران پروپاقرص راز بقا هستید از دیدن گاندو غفلت نکنید.

 

منطقه حفاظت شده باهوکلات (زیستگاه گاندو)
معرفی منطقه حفاظت شده باهوکلات (زیستگاه گاندو) ، جاذبه های چابهار

این منطقه از جاذبه های چابهار در منتهی الیه گوشه جنوب شرقی کشور، در طول مرز ایران و پاکستان در استان سیستان و بلوچستان قرار داره و محدوده آن در مسیر رودخانه سرباز و باهو کلات بوده و تا دریای عمان ادامه داره. این منطقه در محدوده شهرستان های چابهار، سرباز و بخش هایی از شهرستان نیکشهر واقع شده و از رودخانه ها و آبگیرهای محل زیست تمساح تالابی، اراضی ساحلی مجاور دریای عمان، رویشگاه جنگل های حرا

و زیستگاه زادآوری بسیاری از پرندگان، کوه ها و ارتفاعات واقع در شمال، شمال شرق و شرق منطقه و همچنین اراضی پست مرکز و جنوب منطقه یا همان دشت با هوکلات تشکیل شده.گاندو اسمی محلی برای تمساح مردابی یا تمساح پوزه کوتاه ایرانی بوده و وجه تسمیه منطقه حفاظت شده گاندو نیز حضور این گونه کم نظیر و با ارزش در این منطقه است. منطقه مزبور، مأمن تمساح تالابی و منحصر به فرد ایرانیِ که در آبگیرهای کم عمق مسیر رودخانه زندگی می کنند.

این حیوان در مواقع خشکی تا چند متر در زیر آبگیرها نقب زده و داخل آنها زندگی می کند.اگر اقدامات به موقع حفاظتی سازمان محیط زیست و نظارت بر صید نبود؛ نسل این تمساح ها تاکنون از بین رفته بود. تمساح پوزه کوتاه ایرانی گونه ایِ که پراکنش جهانی آن منحصر به کشورهای ایران، پاکستان، هندوستان، نپال و بنگلادش بوده و در برمه (میانمار) نسل آن منقرض شده است.

 

منطقه حفاظت شده باهوکلات
معرفی منطقه حفاظت شده باهوکلات ، جاذبه های چابهار

تنها زیستگاه این گونه در کشورمان نیز منطقه حفاظت شده گاندو است که زیستگاه های تمساح در آن از شهرستان سرباز در مسیر رودخانه سرباز شروع شده و پس از ادامه در مسیر این رودخانه و رودخانه باهوکلات به برکه کلانی در نزدیکی هور باهو ختم میشه. بیشترین تهدید تمساح پوزه کوتاه ایرانی خشکسالی و تخریب زیستگاه است. برخی تمساح ها نیز در مسیرهای تردد خود به دلیل برخورد با خودروها مورد تهدید قرار میگیرند.

مردم منطقه بلوچستان به این گونه علاقه مند بوده و برای حفاظت از گاندو خدمات و همکاریهای مطلوبی را با مامورین اجرایی محیط زیست استان داشتن.بر اساس یک باور قدیمی در بومیان منطقه، وجود تمساح در برکه ها باعث برکت و وسعت روزی مردم منطقه میشه و به همین دلیل بومیان به هیچ وجه اقدام به شکار تمساح نمی کنن. طی آخرین سرشماری تعداد شمارش شده این گونه بر اساس مشاهده مستقیم توسط اکیپ های سرشماری ۲۰۱ تمساح اعلام شده.

هرچند تمساح گونه ای بسیار باهوش و خجالتیِ و به همین دلیل مشاهده مستقیم آن کاری دشواریِ بنابراین با توجه به احتمال زیاد عدم مشاهده تعداد زیادی تمساح توسط اکیپ های سرشماری، تعداد تخمینی حضور این گونه در منطقه دو برابر تعداد مشاهده شده یعنی حدود ۴۰۰ تمساح تخمین زده می شه.

 

 (زیستگاه گاندو)
معرفی منطقه حفاظت شده زیستگاه گاندوها ، جاذبه های چابهار

جاذبه های چابهار ، موزه محلی

موزه ی محلی چابهار در واقع ساختمان قدیمی فرمانداری در چابهار است که از دوران قاجار تا به حال در این شهر بندری باقی مانده است. این بنا بر روی سکویی به ارتفاع یک و نیم متر و به وسعت حدود ششصد و پنجاه متر مربع بنا شده و دارای سه درب ورودی، مجموعه اتاق‌ها، راهرو و… است. این ساختمان قدیمی در دو طبقه ساخته شده و قسمت هایی از آن به وسیله سکو با سقف چوبی و ستون آهنی احاطه شده است.

موزه محلی چابهار
معرفی موزه محلی، جاذبه های چابهار

موزه محلی چابهار یکی از جذاب ترین جاذبه های چابهار می باشد که در سال 1389 تاسیس شده و توجه گردشگران را به خود جلب کرده است. موزه محلی چابهار که در گذشته ساختمان فرمانداری محسوب این شهر به حساب می آمده وسعتی در حدود 650 متر مربع دارد.

موزه محلی چابهار که در 2 طبقه ساخته شده، 3 درب ورودی دارد و گردشگران تور چابهار به هنگام ورود با مجموعه ای از راهروها و اتاق ها روبرو می شوند که برای بازدید از هر بخش می توانند وارد آن ها شوند. هزینه ورود به این موزه محلی تقریبا 5 هزار تومان می باشد.
طبقه همکف موزه دارای سه بخش متمایز می باشد که یک بخش مختص به آثار کشف شده در پیش از تاریخ (مانند: لیوان آجری، پیاله، کوزه دسته دار و کاسه مرمری) بوده و دو بخش دیگر به آثار دوره های مختلف تاریخ (نظیر: سکه های ساسانی، پیاله های آجری، قیف) و دوره معاصر (شامل: قیف طراحی شده، سفال کلپورگان و تعویذ) اختصاص دارد.
موزه محلی چابهار سیستان و بلوچستان
معرفی موزه محلی چابهار و مناطق گردشگری، جاذبه های چابهار
طبقه اول موزه محلی چابهار
این طبقه به کتابخانه و بخش مردم شناسی مربوط می شود.

-بخش مردم شناسی: در این بخش ماکت های گوناگونی از اقشار مختلف بلوچ وجود دارد که گردشگران تور چابهار با تماشای آن ها می توانند با فرهنگ غنی این قوم آشنایی پیدا کنند. همچنین در این طبقه صنایع دستی زیبایی که توسط مردم بومی درست شده نیز به نمایش درآمده است.

این موزه محلی در روزهای شنبه تا 5 شنبه بین ساعات 8 صبح تا 12 ظهر و 4 بعدازظهر تا 8 شب پذیرای گردشگران تور داخلی می باشد. لازم به ذکر است که بگوییم موزه در صبح جمعه تعطیل است. آدرس دقیق و تلفن این موزه به شرح زیر می باشد:
آدرس: چابهار- خیابان دریا- ساختمان سابق فرمانداری

جاذبه های چابهار ، تفرجگاه ساحلی دریا کوچک

این تفرجگاه از جاذبه های چابهار در انتهای بلوار امام خمینی و جنب هتل لاله و چسبیده به ساحل دریا کوچک چابهار می باشد.امکانات نسبتا خوبی دارد.محوطه سازی خوب، کاشت درخت، پارک بازی کودکان،نیمکتهای نشیمن که در عصرها و شبها با هوای خنک و خوب منطقه محل مناسبی برای تفریح و گذران اوقات فراغت خانواده ها می باشد.

اما کاستی هائی هم دارد، مثلا عدم وجود کیوسک بوفه مواد غذائی، سرویس بهداشتی و امکانات لازم برای نشیمن خانواده ها، مانند سکو یا آلاچیق.نزدیکی به دریا و دیدن دریا کوچک با زیبائیهای آن و وجود اسکله هفت تیر در جنب آن و مشاهده انواع قایقهای رنگارنگ ماهیگیری، از مزایای دیگر این تفرجگاه میتواند باشد.

تفرجگاه ساحلی دریا کوچک
معرفی تفرجگاه ساحلی دریا کوچک، جاذبه های چابهار

جاذبه های چابهار ، روستای درک ؛هنرنمایی شگفت‌انگیز

روستای دَرَک در بخش زرآباد شهرستان کنارک با داشتن بکرترین، پاک ترین و زیباترین ساحل ایران اسلامی و حتی جهان، علاوه بر چهار نمونه ساحل یادشده، از جنگل های حرا و خور باستانی گالک بطول 6 کیلومتر و وسعت 52 هکتار برخوردار است.

روستای دَرَک تاکنون برای گردشگران داخلی و خارجی ناشناخته مانده است، با توجه به اینکه سال 1396 استان سیستان وبلوچستان مقصد گردشگری ایرانیان معرفی شده، فرصت مناسبی برای معرفی بهتر مناطق مختلف گردشگری، تاریخی و دیدنی بلوچستان و سواحل مکران است.

روستای دَرَک چابهار
معرفی روستای دَرَک چابهار

روستای دَرَک در انتهای نقشه استان سیستان و بلوچستان و نزدیک مرز دریایی 2 استان هرمزگان و سیستان وبلوچستان و در حوزه بخش زرآباد شهرستان کنارک واقع شده است. گردشگران می توانند از طریق زمینی و هوایی به این منطقه بکر سفر کنند، از طریق هوایی بعد از انتخاب مقصد چابهار (فرودگاه کنارک) با پیمودن 135 کیلومتر و عبور از روستاهای کهیر به طرف زرآباد به روستای دَرَک خواهند رسید.

مسافرانی که از سمت هرمزگان قصد سفر به چابهار را دارند بعد از طی مسیر 160 کیلومتری از جاسک به زرآباد به این روستای ساحلی زیبا خواهند رسید. تماشای زیبایی های این روستا هر گردشگری را به وجد می آورد و باید ساعت ها از دیدن آن لذت ببرد، چون مشاهده سواحل ماسه ای بدون سنگ در کنار کوه، جنگل و نخلستان جذابیت خاصی به این منطقه داده است.

جاذبه های چابهار ، ساحل درک چابهار

ساحل درک پاکترین ساحل ایران است. در درک صخره های زیبا، مرجان ها و ماسه ها منظره چشم نوازی را تشکیل داده اند.
این روستا نزدیکترین نقطه سیستان و بلوچستان به تنگه هرمز است و دیگر آنکه در جاده‌ی ترانزیتی کنارک به جاسک قرار دارد. یکی از بهترین زمان‌ها برای بودن در این ساحل هنگام غروب است.

ساحل درک تقریبا اخرین جاذبه غرب چابهار محسوب میشود که در فاصله ۱۸۰ کیلومتری چابهار قرار دارد و نزدیکترین نقطه سیستان و بلوچستان به تنگه هرمز است. اینکه بر روی تپه ها و رمل های کویر و در کنار درختان نخل، به جای سکوت بی انتهای کویر، صدای امواج دریا را بشنویم، احساسیست که فقط در ساحل درک میتوان تجربه کرد.

ساحل درک چابهار
معرفی ساحل درک چابهار ، جاذبه های چابهار و مکانهای تاریخی گردشگری

 

این پارادوکس جذاب یکی از خارق العاده ترین صحنه های طبیعت رو ایجاد کرده است. نام درک به زبان محلی به معنای زندگی در کنار دریاست. غروب خورشید در این اینجا و ادغام کویر و اقیانوس و نخلستان در یک قاب، به نظر من زیباترین غروب چابهار رو به ما هدیه کرد. ساحل درک جاییست که اقیانوس هند و دریای عمان به هم میرسند و علاوه بر زیبایی بی نظیر و پاکیزگی اش، در آنجا میتوان سه نوع ساحل شنی، ماسه ای و مرجانی را درکنار هم تجربه کرد.

از ماسه های سفید ساحل درک برای گرفتگی و درد عضلانی استفاده میکنند. ساحل درک همان جایی است که اقیانوس هند و دریای عمان به‌هم می‌رسند. ساحل روستای درک علاوه بر زیبایی بی‌نظیر و پاگیزگی‌اش همان جایی‌ است که می‌توانید سه نوع ساحل شنی، ماسه‌ای و مرجانی را کنار هم ببینید.

اگر از تجربه درمان‌های طبیعی و سنتی لذت می‌برید، از ماسه‌های سفید ساحل درک برای گرفتگی و دردهای عضلانی استفاده کنید. تماشای طلوع و غروب آفتاب در ساحل روستای درک از همان کارهایی است که برای همیشه در ذهن‌تان یک قاب ماندگار می‌سازد، پس حتما بازدید از آن را در برنامه خود قرار دهید.

ساحل درک چابهار سیستان و بلوچستان
معرفی ساحل درک چابهار سالیکا ؛ جاذبه های چابهار و مکانهای تاریخی گردشگری

 

این ساحل زیبا در فاصله ۱۷۰ کیلومتری از منطقه ﺁزاد چابهار و در مسیر جاده ترانزیتی بندر کنارک به بندر جاسک قرار دارد. از ویژگی‌های شگفت‌انگیز و خارق‌العاده این ساحل، پاکیزه بودن آن است. روستای درک چابهار در یکی از گرم‌ترین استان‌های ایران یعنی سیستان و بلوچستان قرار دارد. به همین خاطر روزهای تابستان گرم و مرطوبی دارد؛ اما در باقی سال به خاطر بادهای خنکی که از سمت اقیانوس می‌وزد، هوا مطبوع است. از اواسط پاییز تا اوایل بهار بهترین موقع سال برای سفر به درک است.

 روستای رمین، یکی از 10 روستای برتر کتابخوان در کشور

روستای رمین در نزدیکی تالاب لیپار قرار گرفته و از طبیعتی زیبا برخوردار است. روستای رمین در مسیر جاده ساحلی گواتر به چابهار قرار دارد. پرندگان ساحلی مثل فلامینگو، حواصیل، چنگر و پرندگانی همچون عقاب دشتی، تیهو، طاووسکن و باقرقره در این منطقه به چشم می خورند.

به راستی چه حس خوبی داشت اگر ما هم عقابی می شدیم و از بالا زیبایی های طبیعی چابهار را نظاره می کردیم. منظره هوایی چابهار خیره کننده تر از چشم اندازهای زمینی آن است. شاید باورتان نشود ولی رمین جزو 10 روستای برتر کتابخوان در کشور است.

روستای رمین چابهار
معرفی روستای کتابخوان کشور ، رمین

به منظور دسترسی به روستای رمین از در چابهار باید به دهستان کمبل سلیمان بروید. از لحاظ جغرافیایی روستای رمین در چابهار از شما به کوه های روستای تیس کوپال، از سمت غرب به چابهار و از جنوب به دریای عمان نیز می رسد. خور قدیم، نوار ساحلی «کلات رود» که از یک طرف به دریا و از طرف دیگر با صخره‌های بسیار و ماسه‌های طلایی به تالاب لیپار منتهی می‌شود، از جاذبه‌های طبیعی این روستا به شمار می‌آیند.

در ادامه این مطلب می خواهیم به جاذبه های طبیعی که در این منطقه وجود دارد اشاره کنیم. روستای بندری و صیادی در 8 کیلومتری شرق چابهار واقع شده و با جمعیت قریب 8000 نفر یکی از روستاهای پرجمعیت بخش مرکزی شهرستان چابهار است.با توجه به اینکه شغل مردم ماهیگیری است، انتظار اینکه بهترین روستای کشور در زمینه صید و صیادی باشد دور از ذهن نیست اما اینکه «کتابخوان‌ترین روستای کشور» باشد جالب توجه است.

غارهای سه گانه بان مسیتی

جاذبه های چابهار و مکانهای تاریخی گردشگری ، غارهای سه گانه بان مسیتی یا غارهای تیس یکی از جاذبه های روستای تیس چابهار است که در فاصله ۸ کیلومتری غرب چابهار قرار دارد. غار اول طبیعی و به شکل نیم دایره است و دهانه غار تراشیده شده است و یک آرامگاه گچی کوچک در وسط آن قرار دارد، غار دوم مصنوعی است و در فاصله ۷ قدمی سمت راست غار اول قرار دارد و غار سوم هم مصنوعی بوده و در ۵۰ متری سمت چپ غار اول قرار دارد و غارها با پله به هم متصل شده اند

و پله ها در برخی نقاط بن بست بوده و به سراشیبی میرسد که خطرناک است و یا به بدنه کوه میرسد. به زبان محلی بان یعنی مردِ خداپرست و مسیتی یعنی معبد و این مکان، فضایی برای انجام عبادات و همچنین گورستان مردگان به شمار میرفته. روستای تیس یک روستای باستانی با قدمت ۲۵۰۰ ساله است که آثار دیدنی زیادی دارد و از جاذبه های چابهار محسوب میشود.

بومیان معتقد هستند که در گذشته های دور، از این غارها راه های زیرزمینی از روستای تیس به سمت روستای اپکان داشتند و در انتها به آبهای اقیانوس هند و دریای عمان میرسد و مردگان هم از این راه دوباره به آبها برمیگشتند.

غارهای سه گانه بان مسیتی
معرفی غارهای سه گانه بان مسیتی، جاذبه های چابهار و مکانهای تاریخی گردشگری

جاذبه های چابهار و مکانهای تاریخی گردشگری، درخت انجیر معابد یا آرزوها

“درخت مکر زن” که به انجیر معابد، لور و انجیر هندی هم معروفه، اسم درختی از خانواده توت هست که یکی از بلندترین درختان جنگل های بارانیه و چرخه زندگی غیر معمولی دارد. به این صورت که دانه هایش در درون فضله پرندگان بر روی درختان دیگر سقوط میکنند و وقتی جوانه زدن، ریشه هایش را به سمت زمین می فرستد، در نتیجه شاخه های گیاه تنه درخت میزبان را در برگرفته و به تدریج آن درخت را خفه می کند و خودش رشد می کند.

این درخت در مناطق گرم سیری ایران هم رشد میکند و هم اکنون جزو پوشش گیاهی جزایر خلیج فارس و استان خوزستان است.در جاذبه های چابهار دختر مکر زن اسمی است که محلی‌ها روی درخت انجیر معابد گذاشته‌اند. انجیر معابد درختی است که ریشه‌های آن به جای داخل زمین روی آن را ترجیح داده‌اند و شاخه‌های متعدد آن مثل تاجی روی تنه درخت می‌نشینند.

هر شاخه‌ای از این درخت که به زمین برسد به ریشه تبدیل می‌شود.محلی‌ها معتقدند که اگر کسی زیر چتر درخت انجیر معابد بنشیند و آرزو کند آرزوهایش برآورده می‌شود به خاطر همین است که در کیش به این درخت، درخت آرزوها هم می‌گویند و مردم پارچه‌های زیادی برای رسیدن به آرزوهایشان به شاخه‌ها و ریشه‌های این درخت می‌بندند.

درخت انجیر معابد یا آرزوها
مرفی درخت انجیر معابد یا آرزوها

این درخت بومی هند و جنوب شرق آسیاست و گفته می‌شود که از سرزمین هندوستان وارد ایران شده است. برای دیدن درخت مکر زن به روستای رمین در مسیر ساحلی چابهار-گواتر بروید.

موقعیت جغرافیایی و وسعت

بندر چابهار به سبب قرار گرفتن در نزدیکی منطقه استوایی، از تغییرات دمای اندکی در فصول مختلف سال برخوردار است. بندر زیبای چابهار گرچه شاید در نخستین نگاه، ناحیه ای محروم وفاقد جاذبه‌های گردشگری و پیشینه تاریخی به نظر آید؛ اما واقعیت آن است که این ناحیه دارای بهترین کرانه اقیانوسی کشور و معتدل‌ترین هوای جنوب کشور است.

چابهار مهم است؛ نه فقط چون یکی از پررونق‌ترین مناطق آزاد ایران به حساب می‌آید، نه فقط چون تنها بندر اقیانوسی کشور است؛ نه فقط چون یکی از بهترین مناظر دنیا را دارد… چابهار مهم است چون بهشتی از ناشناخته هاست که هر گردشگری را شیفته زیبایی‌هایش می‌کند.

 

موقعیت جغرافیایی و وسعت
موقعیت جغرافیایی و وسعت چابهار، جاذبه های چابهار

 

شهرستان چابهار با مساحتی حدود ۱۷۱۵۵ کیلومتر مربع در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران در کنار آب‌های گرم دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته‌است. این شهرستان از جانب شمال به شهرستان قصرقند و از جنوب به دریای عمان و از شرق به شهرستان دشتیاری و از غرب به شهرستان کنارک محدود است. بندر چابهار-مرکز شهرستان- با وسعتی بالغ بر ۱۱ کیلومتر مربع در ارتفاع ۷ متر از سطح دریا قرارگرفته‌است.

و در ۶۰ درجه و ۳۷ دقیقه طول شرقی و ۲۵ درجه و ۱۷ دقیقه عرض شمالی قرار دارد. فاصله هوائی شهرستان چابهار تا تهران ۱۴۵۶ کیلومتر و فاصله زمینی از طریق جاده ایرانشهر- کرمان ۱۹۶۱ کیلومتر است. فاصله بندر چابهار تا مرکزاستان ۷۳۸ کیلومتر می‌باشد. این شهرستان حدوداً دارای ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی در دریای عمان می‌باشد.

 

سفر به چابهار
سفر زمینی از تهران به چابهار ، جاذبه های چابهار

برای شروع یک سفر زمینی و دیدن جاذبه های چابهار و مکانهای گردشگری از تهران با ماشین شخصی به چابهار باید صبح زود از تهران حرکت خود را آغاز کنید. دقت داشته باشید که فاصله تهران تا چابهار ۱۸۰۴ کیلومتر می باشد و در سریعترین حالت شما دو روز را در مسیر خواهید بود و یک شب را باید در یکی از شهر های مسیر برای خواب توقف کنید.

بندر چابهار هم‌عرض جغرافیایی بندر میامی در شبه‌جزیره فلوریدای آمریکا است و دارای شرایط آب و هوایی کاملاً همانند بندر میامی است. چابهار در ۲۲۸۶ کیلومتری تهران قرار گرفته‌است. فاصله آن تا زاهدان ۷۲۱ کیلومتر و تا بندر کراچی ۹۰۰ کیلومتر است. خلیج چابهار با بریدگی طبیعی و استثنایی خود، بزرگترین خلیج ایران در پیرامون سواحل دریای عمان به‌شمار می‌رود

و نزدیکترین آبراه به اقیانوس هند است. چابهار از تیرماه تا اوایل شهریور تحت تأثیر بادهای سرد قطب جنوب است که در اصطلاح محلی به آن بادهای ۱۲۰ روزه می‌گویند.

دیدنی های بی پایان

هرچقدر از عظمت، شگفتی ها جاذبه های چابهار و مکانهای تاریخی گردشگری و جذابیت‌های چابهار بنویسیم، باز هم تا  خودتان نروید و نبینید، نمی‌توانید عظمت آن را درک کنید. اگر به دنبال تجربه یک سفر داخلی خارق‌العاده هستید که تاریخ و طبیعت آن قلب‌تان را به تپش در بیاورد، چابهار بهترین گزینه برای شماست. قصه‌های خودتان از سفر چابهار را در نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

همچنین برای تجربه‌ی یک خرید خوب از لوازم ارایشی بهداشتی تا کالای دیجیتال و مواد غذایی به سالیکا مراجعه کنید.

راستی برای خرید از بازار چینی ها در چابهار این صفحه یادتون نره: بازار چینی های چابهار 🙂

دیدیی های بی پایان چابهار
فروشگاه اینترنتی سالیکا جاذبه های چابهار