بندر پزم تیاب چابهار + ساحل پرندگان
بندر پزم تیاب چابهار + ساحل پرندگان

بندر پزم تیاب چابهار

«خلیج پزم» یکی از زیباین جاذبه های دیدنی چابهار است، شکل، موقعیت و پیکربندی «خیلج پزم» به طور کلی شبیه خلیج چابهار است اما به اندازه نصف خلیج چابهارهست. گردشگران و مسافران در فصول مختلف سال با حضور در سواحل بکر و زیبای بندر پزم تیاب چابهار می توانند در کنار طبیعت شگفت انگیز، انواع مختلف پرندگان کم نظیر و جذاب را مشاهده کنند. این مقاله از سالیکامگ را تا انتـها بخوانید و لذت ببریـد!

 

بندر پزم تیاب چابهار
بندر پزم تیاب چابهار | سالیکا

بندر پزم تیاب چابهار کجاست؟

آدرس: چابهار ۱۰ کیلومتری غرب خلیج چابهار، در انتهای پادگان کنارک ، بندر پزم تیاب چابهار

خلیج پزم که دماغه آن به وال یا نهنگ شباهت دارد در بین مردم بومی به خلیج تیاب (به معنای ساحلی) معروف است. بندر صیادی پزم تیاب ،روستایی از توابع شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان است. این روستا یکی از بنادر مهم جنوب کشور می باشد و قسمتی از پروتئین کشور از این بندر تامین می گردد. صید و صیادی عمده شغل ساحل نشینان این بندر می‌باشد.

 

خلیج پزم بندر چابهار
خلیج پزم بندر چابهار سالیکا

بندرصیادی پـزم تیاب کنارک

بندرصیادی بندر پزم تیاب چابهار ، بندری زیبا در امتداد حاشیه ساحلی دریای عمان (سواحل مکران) که شبیه شبه جزیره ای است در بالایی دیواره های صخره ای که بیرون زدگی های آن مشرف به دریا قد علم کرده اند. اینجا بندر صیادی پزم است، همیشه آرام با مردمانی خون گرم و مهمان نواز اینجا در بندرپزم تیاب همیشه صیادی حرف اول و آخر مردمانش بوده واست. صید و صیادی با همت و تلاش های بی وقفه مردمانش رواج دارد. مردمان بندرصیادی پزم تیاب عشق شان دریاست و کسب روزی حلال.

اکوسیستم زیبای دریای عمان در سواحل چابهار و کنارک با ترکیبی از سواحل صخره ای، ماسه‌ای و تالابی زیستگاه گونه‌های منحصر به فردی از انواع پرندگان آبزی و غیر آبزی بومی و مهاجر است به طوری که هر گردشگر و مسافر با مشاهده این همه زیبایی مجذوب این منطقه می‌شود.

در کنار غروب زیبا، با توجه به شرایط آب و هوایی معتدل جنوب استان گونه‌های مختلف پرندگان از جمله کاکایی، پرستوی دریایی، انواع حواصیل، فلامینگو، اگرت، سلیم ها، آبچلیک و پلیکان، بحری، بالابان، هوبره و عقاب دریایی در سواحل چابهار و کنارک بویژه بندر پزم به صورت ثابت و موقت سکونت دارند.

گردشگران و مسافران در فصول مختلف سال با حضور در سواحل بکر و زیبای جنوب سیستان و بلوچستان می‌توانند در کنار طبیعت شگفت انگیز، انواع مختلف پرندگان کم نظیر و جذاب را مشاهده کنند.

طرز تهیه کراهی؛ غذای مشهور بلوچی [جامع]

صیادی در بندر پزم تیاب چابهار

بندر پزم تیاب چابهار بندری است  که صیادانش با ساحل و امواج کوچک و بزرگ و آفتاب سوزان دوست یه دیرینه و جدایی ناپذیری دارند و تیره شدن رنگ پوست و زبری پوست دستتان گواه این موضوع است. بوسه ی ساحل با دریا در وقت غروب خورشید در میان پرواز مرغان دریایی خیلی زیباست.  سواحلی آرام و بی نظیر دارد و موج های خستگی ناپذیر که مشتاقند خود را به ساحل برسانند.  در میان ساحل و دریا تماشای ساحل آرام و صدای برخورد موج برصخره های محکم و استوار آنقدر زیباست که ساعت ها هرکس را مات و مبهوت می کند.

قدم زدن در ساحل طلایی، هنگام غروب دل انگیز، هم عشق است و هم تماشا!

غروب خورشید در این ساحل بی نظیر تداعی کننده  حرکت نور به درون آب های نیلگون است. نگاه کردن به این منظره آسیبی به چشم نمی رساند و گردشگران تا آخرین لحظه می توانند از دیدن این صحنه به عنوان جلوه ای کوچک از خلقت خداوند لذت ببرند. در کنار غروب زیبا، با توجه به شرایط آب و هوایی معتدل جنوب استان گونه های مختلف پرندگان از جمله کاکایی، پرستوی دریایی، انواع حواصیل، فلامینگو، اگرت، سلیم ها، آبچلیک و پلیکان، بحری، بالابان، هوبره و عقاب دریایی در سواحل چابهار و کنارک به ویژه بندر پزم به صورت ثابت و موقت سکونت دارند.

اینجا بندر پزم است، کناره های دریای عمان و سواحل مکران با مناظری بکر و خدادادی که منتظر نظاره چشمان هرکسی است که عاشق دریا و ساحل و موج های بی قرار باشد.

 

صیادی در بندر پزم تیاب چابهار
صیادی در بندر پزم تیاب چابهار | سالیکا